K diskusi o homosexualitě
Můj
článek „Subjektivní pohled na homosexualitu“ vyvolal řadu reakcí a já jsem
některým diskutérům slíbil, že se k tomu, co napsali, vyjádřím. Je zde ale
drobný problém: reaguji na posty jak na „Křesťanu dnes“, tak na Facebooku.
Zmiňuji to, protože někomu by mohlo připadat divné, že reaguji na něco, co na
jednom či druhém z těchto webů nečetl.
Jeden ze čtenářů zmínil, že nechápu
rozdíl mezi genderem a pohlavím. Chci ho ujistit, že o tomto rozdělení vím,
nicméně nesdílím pohledy genderové ideologie. Slovo gender ještě před dvěma
generacemi označovalo gramatickou kategorii a nic více; genderová ideologie se
ho „ujala“ a vystavěla na něm určitý světonázor, který považuji za mylný. Tedy
z mé strany nejde o neznalost, ale o odmítnutí distinkce, která donedávna
neexistovala a které je zcela umělá.
Někteří čtenáři zmínili tzv.
revizionistický přístup, který se snaží homosexualitu akceptovat, a
s biblickými místy, které homosexualitu zmiňují, se vyrovnává tvrzením, že
v Bibli jde o jinou homosexualitu než dnes, že jde pouze o pederastii pěstovanou
v řecké kultuře nebo něco podobného. (Jen tak na okraj: S pederastií
se jistě mohl setkat světoběžník apoštol Pavel, nikoli ale starozákonní
svatopisci.) Jsem přesvědčen, že „biblická“ homosexualita je homosexualita, jak
ji známe i dnes. Všechna ta místa jsem podrobně studoval a tvrzení revizionistů
se mi zdají stát na vodě. Pokud se s někým neshodnu, mohu jen konstatovat
„we agree to differ“ (shodujeme se, že se neshodujeme).
Velice závažná je otázka, zda je možno
se z homosexuality vymanit. Záměrně jsem použil slovo „vymanit“, nikoli
„uzdravit“. Homosexualitu nepovažuji za nemoc. Její vyřazení ze světového registru
nemocí (a z různých národních registrů nemocí) nepovažuji za omyl, byť
k vyřazení došlo z důvodů politických, nikoli zdravotních.
Psal jsem ovšem, že toto „vymanění“ je
velice vzácné, skoro bych řekl, stejně vzácné jako tělesné uzdravení. Daleko více
lidí s homosexuálními sklony, kteří chtějí být poslušní Písma, pouze
abstenuje. Považuji to za lepší než praktikovat homosexuální životní styl, ale
je mi jasné, že život takového člověka není vůbec lehký. Nicméně jak jsem psal,
není zase principiálně těžší než život člověka, který žije v nefunkčním
manželství, případně muže, který žije bez ženy, ač by se rád oženil, nebo ženy,
která žije bez muže, ač by se ráda vdala.
Příběhy lidí, kteří se
z homosexuality skutečně vymanili, najdete v knize Leanne Payneové
„Rozbitý obraz“. Několik takových lidí znám osobně, ale uznávám, že je jich
velmi málo.
Jeden ze čtenářů napsal, že by bylo
kruté šestnáctiletému chlapci s homosexuálními sklony říci, že ho čeká
celoživotní celibát. Chápu, že je to opravdu těžké – znám jednoho
sedmnáctiletého, který to právě teď řeší a který je mi blízký; není to pro mě
tedy nějaká teoretická situace. Mohu mu jen vydat svědectví, jak jsem sám řešil
situace, které mi byly nepříjemné a z nichž bych nejraději utekl, případně
ho seznámit s někým, kdo poctivě bojoval v podobném boji.
Jsem připraven snést zlobu a zášť
těch, kteří s mým postojem nesouhlasí. Jen chci upozornit, že žijeme
v době, kdy převažuje názor, že záleží především na tom, zda se cítíme
dobře, a pokud nám něco brání v dosažení slasti, pak je třeba to
bezpodmínečně odstranit. Sám jsem až v pokročilém věku pochopil, že
v životě nejde především o to, abych se cítil příjemně. Myslím si, že naše
životní cesta je často velmi obtížná. Sám jsem během svého života mnohokrát
volil zkratku, abych se vyhnul utrpení, a vůbec se nedivím těm, kteří selhávají
v situacích, v nichž jsem selhával i já.
Někteří lidé mi napsali, že církev se
příliš hrabe v sobě a nedokáže oslovit sekulární sféru. Když ovšem měli
upřesnit, čím by se tedy církev měla zabývat, zmínili nedořešenou otázku
církevních financí, až vyschnou restituční penězovody, a nedořešenou otázku
členství ve sboru („krize tradičního členství“). Připadá mi kuriózní, že
navrhují právě témata, která se obracejí dovnitř církve. Naopak otázky
sexuality tento svět bude řešit i nadále, a to s rostoucí naléhavostí. To,
že některé církve jednoduše přijímají světské postoje a argumenty, je
pochopitelně velká prohra. V této oblasti nás čekají ještě značné
nepříjemnosti, a církev skutečně není připravena. Mohu zmínit – jako jeden
příklad z mnoha – že celé lidstvo, a především západní civilizace, bude
během několika desetiletí čelit nikoli přelidnění, ale demografické implozi.
Uvedu jen jeden ilustrativní fakt: Žádný národ, v němž porodnost klesla
pod 2,1 dítěte na rodinu, tedy pod úroveň přirozené reprodukce, se už nikdy nad
tuto úroveň nedostal. (Možná tuto skutečnost rozvedu v některém
z dalších článků.) Bude to mít obrovské důsledky pro migraci, fungování
sociálních systémů i pro jiné oblasti.
Církev by mohla – a měla – tyto otázky
analyzovat, promýšlet a navrhovat řešení. Je to otázka nejen demografická, ale
i navýsost etická.
Tuším, že pod mým článkem (zejména na
Křesťanu dnes) se opět sešikují někteří kritici, přesvědčení o tom, že církev
se takovými otázkami zabývat nemusí a nemá, protože stejně brzy přijde konec a
my bychom se měli od tohoto světa štítivě odtáhnout. Ano, konec přijde, a možná
přijde brzy, nicméně to si mysleli křesťané ve všech dobách, a ti, které to
vedlo k tomu, aby se uzavřeli za branami ghetta, se stali neplodnými. My
máme dobrou zprávu pro svět, a ta obsahuje víc než jen radostné poznání, že
jsou nám odpuštěny hříchy.
Dan Drápal
29. března 2023
Křesťan má být solí pro tento svět. "Neutíkat do ghetta", ale připomínat Boží záměr s lidmi a nést Boží obraz sám osobně. Vnímám článek jako citlivý vhled do oblasti homosexuality. Zároveň realistický v tom, že náš život se nerealizuje ve slasti, ale mnohdy bývá stejně těžký, jako zvládání homosexuálních sklonů u homosexuála. Každý máme své zápasy, s kterými se potýkáme. Jen je škoda, že se k nim nepřiznáváme. A potom to vypadá, že "všichni" jsou v pohodě.
OdpovědětVymazatMusím souhlasit. Také jsem si myslela, že mám "nárok" na to být šťastná a že to je Boží vůle. Až teď ke stáru vidím, že záleží na Božím štěstí v mém životě, ne na mém. Když se mi něco hodně něco nechce, vím, že je to z Ducha sv. A tak vlastně většinu života jdu s Duchem proti sobě. Je to těžké, i když jsem hetero.
OdpovědětVymazat